Dag van de arbeid - Reisverslag uit Viscarret-Guerendiáin, Spanje van Paul Koonen - WaarBenJij.nu Dag van de arbeid - Reisverslag uit Viscarret-Guerendiáin, Spanje van Paul Koonen - WaarBenJij.nu

Dag van de arbeid

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

01 Mei 2023 | Spanje, Viscarret-Guerendiáin

Maandag 1 mei 2023

Saint Jean Pied de Port-Bizkarreta, 42,8km.

Bizkarreta heet ook wel Viscarret, het zijn Basken.

Gérard en Carla noemden deze dag die van de "Koninginnerit", omdat wij die op 1 mei reden heb ik een andere naam gekozen, beide

doen recht aan de etappe.

Vanmorgen was het (weer in tegenstelling tot de voorspelling) regenachtig, dat zou pas tegen 11 uur ophouden. Aan de Franse kant van de Pyreneeën regent het veel en er hangt ook vaak een behoorlijke mist in de bergen. Zo dus nu ook. Om half-tien zijn we toch maar vertrokken en wonder boven wonder stelde de regen niet veel voor. De eerste kilometers vielen best mee, maar daarna kwamen er zeker 15 met hellingspercentages tussen de 7 en 9, dat hakt er in, zowel in het lijf als in de accu-vulling. De klim was best mooi, maar bood geen spectaculaire uitzichten. Bovenop de Ibaneta, na ruim 800meter hoogteverschil, hebben we even gerust en wat extra kleren aangedaan voor de afdaling. Ik zag een grote groep wandelaars van de berg aflopen. Vera had echter al gezien dat ze uit de net op de top aangekomen bus waren gestapt.

Na een korte snelle afdaling kwamen we aan in Roncesvalles met zijn grote gebouwen waar pelgrims kunnen overnachten. Die stonden er om half-een al in grote getale te wachten om binnen te kunnen. Na enig aanhouden en nadat we elders op twee plaatsen werden afgewezen, vonden we het toeristenbureau (stempeltjes) bereid de accu's een uurtje aan het infuus te leggen. We hebben daar in Roncesvalles ook met een vooruitziende blik warm gegeten, want buitenland en feestdag...

In de resterende 12 kilometers zat nog wel wat klimwerk, maar dat viel mee.

Was niet meeviel was het in het piepkleine dorpje zoeken van ons adres. Aan beide kanten van het dorp heet de straat Calle San Pedro en de huisnummers lijken met een losse hand rondgestrooid en vervolgens verwijderd en nog

tweemaal opnieuw verdeeld. Volgens Booking moesten we op nummer 47 zijn, uiteindelijk staan de nummers 15 en 18B op dezelfde voorgevel en Casa Batit, zoals het heet, staat nergens te lezen.

Zodra je een voet over de Spaande grens zet spreekt nagenoeg niemand nog een woord anders dan alleen Spaans. Desondanks hebben we het adres gevonden door gewoon aan te kloppen (geen bel) op een deur in een hal van een/het huis...

Verder een prima adres. Er lopen wel tien katten rond het huis en zo te zien worden dat er binnenkort nog een aantal meer. Inderdaad is er niets te krijgen, alles dicht. We hadden nog wat broodjes, dus na het warme eten in Roncesvalles zijn we voldaan. De gastvrouw helpt ons wel aan een fles vino tinto.

Morgen naar Puente da Reina, meer vlakkere kilometers.

• 01 Mei 2023 - 20:10

Zef/Irene:

Nu de spaanse bergen op

• 01 Mei 2023 - 20:53

Helma:

Leuk om dagelijks het verslagje te lezen

Welterusten voor straks

• 02 Mei 2023 - 11:25

Kaiser-Koonen:

alles gesloten, dat hebben wij ook eens meegemaakt in Frankrijk.

De Duitsers en Belgen bezoeken massaal op 1 mei in Roermond het outlet.

Fijne fietstocht verder!!

Wij waren 1 mei nog op de verjaardag van Emmy; Ton en Truus, Jos en Tonny waren er ook.

• 02 Mei 2023 - 18:15

Jacqueline:

Dat was me het ritje wel . Jullie hebben de dag wel eer aangedaan goede arbeid verricht.

Erg leuk om jullie weer te mogen volgen. Eigenlijk moesten jullie even omdraaien heb 2 acolieten nodig voor maandag.