Als de zon schijnt - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Paul Koonen - WaarBenJij.nu Als de zon schijnt - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Paul Koonen - WaarBenJij.nu

Als de zon schijnt

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

10 Mei 2022 | Frankrijk, Nevers

10 mei 2022. Corbigny-Nevers, 68 kilometers.

Als 'ie boven aan de hemel staat, is 't net of alles beter gaat

Alles ziet er anders uit als de zon schijnt

Iedereen komt uit z'n winterslaap, door die mooie rooie koperen knaap

Alles ziet er anders uit als de zon schijnt.

Vandaag dacht ik aan dit liedje van Andre van Duyn. Het wordt misschien saai, maar niet voor ons, het weer was wederom uitstekend, alleen is de wind gedraaid naar Zuid, dus tegen, maar niet hard. Ook het landschap is onveranderd mooi en glooiend met lange afdalingen. Gisteren heb ik bij de laatste lange afdaling naar Corbigny bij een snelheid van wat boven de 40 kmh een vliegje in mijn linkeroog gekregen en dat heeft me de hele rest van de tijd blijven irriteren. Gelukkig is het in de nacht een stuk beter geworden.

Zoals ik eerder wilde schrijven, maar wat incompleet in de tekst over zondag is gekomen: hoge inflatie, tot wel 12%, lijkt ook werking te hebben op onze reisafstanden ten opzichte van de afstanden volgens het boekje. Vandaag is dat niet zo. Aan de hand van de kilometerpaaltjes zie ik dat mijn teller een volgens economen gezonde inflatie van 2% telt. Vandaag blijft het daar bijna bij, we hebben beter opgelet. Of zou het zo zijn dat de auteur, om ook nog de volgende twee delen van zijn reeks te kunnen verkopen, hier beter zijn best heeft gedaan? In Nevers wordt de richting naar centrum en kathedraal, die ook weer van ver buiten de stad is te zien, zeer slecht aangegeven. Ik vraag een vriendelijke jongeman, zeer behulpzaam, maar evenzeer bezopen, dat helpt niet echt. De geplande 66 kilometer worden uiteindelijk nauwelijks overschreden en we zijn al rond 14:00 plots voor het hotel aangekomen. Daar kunnen we pas om 16:00 terecht, dus bezoeken we eerst het vlakbij gelegen Centre Bernadette, het klooster waar Bernadette ligt opgebaard. We hadden liefst ook in het klooster overnacht, maar dat was volgeboekt. We krijgen de begeerde stempeltje en komen we de tijd tot even voor 16:00 door. Dan naar het hotel, een oude tent gerund door een wat alternatief echtpaar met 6 katten. Vervolgens de stad in. In de kathedraal is geen stempeltje te krijgen. Met moeite een Italians restaurant met spaghetti gevonden, we wilden even geen pizza of frites. Rond 20:15 terug in het hotel.

Boekje 1 van drie is uit. In deze dagen tot nu 271km gereden en met die van afgelopen oktober erbij 848km.


  • 11 Mei 2022 - 10:29

    Jacqueline Pluijmaekers:

    Nou , een ding hebben we gemeen het weer is hier ook schitterend. Wat goed dat de auteur beter zijn best is gaan doen . Dus jullie nu ongeveer het derde deel van de gehele route erop zitten.
    Heb je geen poesje meegenomen voor thuis Vera .Oh, dat zou ik ook vreselijk vinden iedere keer pizza, frites , gewoon lekker Hollands.
    Geweldig al die mooie kathedralen onderweg . Ik geniet met jullie mee.
    Succes voor de volgende route.

  • 11 Mei 2022 - 13:06

    Miep Kaiser-Koonen:

    mooi reisverslag en echte franse foto's.
    Ik krijg bijna zin om ook die route te fietsen.
    veel plezier verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paul

Samen op de fiets richting Santiago.

Actief sinds 30 Sept. 2021
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 7720

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2023 - 18 Oktober 2023

Pieterpad Noord

08 Mei 2023 - 08 Mei 2023

PAU-SANTIAGO

01 Oktober 2021 - 10 Oktober 2021

Mijn eerste reis

01 Oktober 2021 - 09 Oktober 2021

Aanloop Santiago

Landen bezocht: