Le vent nous portera - Reisverslag uit Mesnil-la-Comtesse, Frankrijk van Paul Koonen - WaarBenJij.nu Le vent nous portera - Reisverslag uit Mesnil-la-Comtesse, Frankrijk van Paul Koonen - WaarBenJij.nu

Le vent nous portera

Door: Paul

Blijf op de hoogte en volg Paul

08 Oktober 2021 | Frankrijk, Mesnil-la-Comtesse

Vrijdag 8 oktober 2021
Chalons en Champagne- Mesnil la Comtessel 73 km
Ontbijt om 08.00 uur, vertrek om 09.00 uur.
Zoals vaak zijn de eerste en de laatste stukken van de route het lastigst. Vandaag een ergenis; de afslag die we kort na het uitrijden van Chalons moeten hebben,is onduidelijk. Naar achteraf blijkt zijn we er langs gereden. Uiteindelijk zijn we weer terug ongeveer waar we begonnen waren, weer bij de enorme kathedraal. Zo hebben we 6 kilometer extra aan de fietsbroek.
De route gaat op en neer, eindeloze vergezichten op eindeloze landschappen.
De dagtitel zal wel herkend worden als die van een lied dat een paar jaar geleden populair was, de wind is NO en onze richting voornamelijk ZW, vandaar.
Helemaal klopt het niet, de richting is deels ook oostelijk en het gaat op en neer.
Mooier passend nog vind ik de eerste zin van het lied: je n'ai pas peur de la route, de angsten die we bij aanvang hadden, gaat het lukken; lijf, materiaal, route, overnachtingsplaatsen, zijn wel overwonnen.
Onderweg is op al die kilometers helemaal niets om even te pauzeren, geen restaurants ( niet eens gesloten restaurants), zelfs geen bankje langs de kant. We stoppen weleens om wat water te drinken, of in verband met de oplopende temperaturen een laagje uit te doen, maar meer niet. Verder stoppen we af en toe om te kijken naar het landschap en de prachtige eeuwenoude kerken. Met name die in Lhuitre is imposant.
Rond 14.00 komen we aan in Mesnil, daar is niemand aanwezig. Ik bel de eigenaar en die maakt het nog wat bonter, hij komt pas rond 18.30. Hier wreekt zich dus dat we in the middle of nowhere zitten.
Een klein gelukje bij deze, er is een Mairie met bezetting ( één vrouw) en Vera krijgt daar een stempel en de gelegenheid om naar het toilet te gaan.
Bij de kerk staan stenen bankjes in de volle zon en daar zitten we een uurtje en vervolgens gaan we op een houten bankje in een bushalte (?) met schaduw zitten wachten met een boekje en een puzzelboek.
De eigenaar kookt een lekker pastamaal voor ons en vertelt dat dit gebied de grenier, tuin, voor graan, aardappels etc., van Frankrijk is, dat verklaart het eentonige landschap.
In het plaatsje wonen 43 personen.
De kamers is prima.

• 08 Oktober 2021 - 21:45

Zef Irene :

Jullie weten toch de laatste loodjes wegen het źwaarts

• 09 Oktober 2021 - 01:25

Willem:

Oeff, dat is niet fijn!

• 09 Oktober 2021 - 13:07

Ton:

Hoihoi, le vent en le dos et la soleil en la face, ca va bien, :) :)!